Misja województwa pomorskiego w Chinach – gospodarka, turystyka i kultura

01.06.2016

W dniach 16 do 22 maja województwo pomorskie, wraz z Gdańskiem, Sopotem, Gdynią i Kartuzami zorganizowało szeroką promocję w Chinach. Targi turystyczne, misja gospodarcza, spotkania biznesowe oraz promocja kultury – to tylko niektóre elementy programu.

Kontakty województwa pomorskiego z Chinami mają długą historię. Współpraca pomiędzy byłym województwem gdańskim, a Miastem Szanghaj została rozpoczęta już w połowie lat osiemdziesiątych podpisaniem Porozumienia o nawiązaniu stosunków przyjaźni. W 2015 roku obchodziliśmy trzydziestolecie kontaktów pomiędzy Szanghajem i dawnym województwem gdańskim oraz dziesięciolecie podpisania umowy o współpracy. 

Sopot posiada od 2005 roku porozumienie o współpracy z jedną z dzielnic Szanghaju – Changning District. Jest to bardzo prestiżowa dzielnica, w której siedzibę posiada m.in. największy w Chinach operator turystyczny CTRIP. W parku na terenie tej dzielnicy znajduje się także pomnik Chopina.

Dla potrzeb wsparcia pomorskich firm na rynku chińskim, utworzone zostało Biuro Pomorskie w Chinach z siedzibą w Pekinie, które przekształciło się niedawno w Stowarzyszenie „Pomorskie w Chinach”. Jego celami statutowymi są m.in. działania na rzecz promowania, reprezentowania i wspierania interesów Województwa Pomorskiego w Chińskiej Republice Ludowej, a także rozwijanie kontaktów i współpracy gospodarczej oraz wspomaganie wymiany kulturalnej, turystycznej i gospodarczej.

Bezpośrednim impulsem do przygotowania majowej misji była wizyta Sekretarza Generalnego UNWTO (Światowej Organizacji Turystycznej), pana Taleba Rifai w Trójmieście we wrześniu 2015 roku. Zwrócił on w rozmowie z prezydentem Sopotu – Jackiem Karnowskim uwagę na ogromny potencjał turystyczny rynku chińskiego i zarekomendował udział w targach Shanghai World Travel 2016. 

Samorząd Województwa Pomorskiego wraz z Miastami Gdańsk, Sopot i Gdynia oraz z Pomorską Regionalną Organizacją Turystyczną wziął udział w Targach Turystycznych „Shanghai World Travel Fair 2016” w dniach 19 – 22 maja. Są to jedne z największych targów turystycznych organizowanych w Azji. Stoisko pomorskie odwiedziło ok. 20 tys. osób.

Stoisko, zlokalizowane tuż przy scenie targowej, nawiązywało wyglądem do plaży Miasto Gdańsk przygotowało nowoczesne prezentacje multimedialne emitowane na stole dotykowym: zwiedzający mogli odbyć wirtualną wycieczkę po Muzeum Bursztynu w Gdańsku, poznać atrakcje turystyczne Pomorza i układać elektroniczne puzzle ze znanymi pomorskimi zabytkami. W ramach stoiska zaprezentowano także kilka designerskich prac z bursztynem wykonanych przez studentów Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, Prace zostały pokazane w nowoczesnej dotykowej witrynie z transparentnym ekranem, na którym dodatkowo wyświetlano film, prezentujący oryginalne wzornictwo z bursztynem. Wdzydzki Park Etnograficzny przygotował warsztaty wytwarzania papierowych kwiatów prowadzonych przez dwie osoby w strojach regionalnych „na żywo” , które cieszyły się ogromną popularnością wśród odwiedzających targi.
Na sąsiadującej ze stoiskiem scenie występowała Polska Filharmonia Kameralna Sopot pod batutą Wojciecha Rajskiego, a prof. Sławomir Fijałkowski z Akademii Sztuk Pięknych prowadził wykład na temat bursztynu.

Województwo Pomorskie wraz z partnerami otrzymało 2 nagrody:
za Najlepszy projekt stoiska oraz za Najbardziej popularną destynację turystyczną

O targach i o pomorskim stoisku napisały lokalne media w Szanghaju min.:  Shanghai Daily

Przy okazji udziału województwa pomorskiego w Targach w Szanghaju odbyły się spotkanie z branżą turystyczną strony chińskiej – tour operatorami oraz przewoźnikami. Elementem targów był udział w Forum turystycznym, podczas którego Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna zaprezentowała przeszło 100 przedstawicielom mediów i firm turystycznych krótki film przedstawiający turystyczny potencjał całego region, przeplatany komentarzem prowadzącego w j. chińskim. Wystąpienie otworzył Marszałek Wiesław Byczkowski, a podsumowała p. Du Jing – autorka ksiązki o Gdańsku i województwie Pomorskim. W materiale przygotowanym przez PROT wystąpili również obywatele Chin mieszkający w Trójmieście, ich wypowiedzi zostały b. entuzjastycznie przyjęte przez uczestników Forum. Prezentacja pozwoliła dotrzeć z wizerunkowym przekazem dot. potencjału turystycznej oferty pobytowej w województwie pomorskim

W Szanghaju odbyło się również dedykowane spotkanie, z wyselekcjowanymi przez Zagraniczny Ośrodek Polskiej Organizacji Turystyczny w Pekinie, organizatorami turystyki obsługującymi rynki zamorskie. Bardzo obiecujące było także spotkanie zaaranżowane przez partnerską dzielnicę Sopot - Changning District z największym w Chinach i jednym największych na świecie operatorów turystycznych firmą CTrip i przedstawicielami chińskich linii lotniczych.

19 maja w Konsulacie Generalnym Rzeczypospolitej Polskiej w Szanghaju, odbyła się prezentacja książki autorstwa znanej chińskiej dziennikarki i pisarki Du Jing  „Gdańsk w barwach bursztynu”, której mecenasem wydania na rynku chińskim jest Miasto Gdańsk. Książka wydana przez jedno z największych i najstarszych wydawnictw China Book Press  trafi do księgarń w ostatnich dniach maja. Warto nadmienić, iż Du Jing jest niezwykle cenną ambasadorką kultury polskiej w Chinach. Często odwiedza Polskę, lecz jak sama mówi to w Gdańsku jest jej polski dom. „Gdańsk w barwach bursztynu” to jej druga książka o Polsce. Pierwsza „I, Cuture Poland” została wydana w 2000 roku. Książka to pierwsza, niezwykle obszerna, bo ponad sześciusetstronicowa, monografia Gdańska dedykowana chińskiemu czytelnikowi, która stanowi efekt miesięcznej wizyty pisarki w Gdańsku w 2014 roku. Chińscy pisarze opisują świat przez pryzmat ludzi i historii, zatem w książce znajdziemy wywiady z najważniejszymi mieszkańcami Gdańska, m. in. Lechem Wałęsą, wywiady ze znawcami historii miasta, szefami najważniejszych instytucji kulturalnych i turystycznych w regionie. Ważnym elementem książki są także wywiady z młodymi Chińczykami studiującymi w Gdańsku, głównie w Akademii Muzycznej, którzy mówią o swoim Gdańsku i wszystkich aspektach życia w nim.  Oddzielny rozdział poświęcony został także ważnemu dla Chińczyków amuletowi Buddy – drugiemu najważniejszemu, po jadeicie, kamieniowi szlachetnemu – bursztynowi.

Przez cały czas trwania targów łącznie nawiązaliśmy kontakt z około 50 przedstawicielami organizatorów turystyki, mediów turystycznych czy innych instytucji zainteresowanych naszą ofertą. Jesteśmy niezwykle ciekawym, nowym rynkiem turystycznym dla Chińczyków, którzy po okresie fascynacji topowymi miejscami w Europie (Paryż, Londyn, Mediolan) zaczynają szukać nowych mniej popularnych destynacji w Europie środkowo-wschodniej. W zdecydowanej większości są to podróże grupowe zarówno masowe nastawione na zwiedzanie jak selektywne (dla kliku-kilkunastu osobowych grup poruszających się w konkretnej tematyce, co daje duże pole do popisu firmom turystycznym działającym w Polsce, ponieważ chińskie biura poszukują takich partnerów mogących całościowo zorganizować takie pobyty). Osoby wyjeżdżające do Europy to klienci o sporych możliwościach finansowych poszukujących wyróżników na tle innych ofert, takim tematem może być bursztyn i oferty turystyczne bazujące na jego dziedzictwie. Pomorskie i Polska może zarówno stanowić ciekawy element większych programów pobytowych obejmujących 3-4 kraje jak również miejscem docelowego przyjazdu na całą wycieczkę. Podczas rozmów często zwracaliśmy uwagę na dogodne połączenia komunikacyjne z większość europejskich lotnisk co również uznane zostało za spory atut np. w kontekście wyjazdów Chińczyków do Skandynawii pojawiły się konkretne plany uwzględniające wizytę na 2-3 dni w Gdańsku na początek lub zakończenie wyjazdu np. do Finlandii czy Szwecji.