Efektywnie i skutecznie czyli - podsumowanie wizyt studyjnych minionego roku

11.01.2016

Wizyty studyjne to jedno z najefektywniejszych narzędzi marketingowych w branży turystycznej dlatego współpraca z mediami i touroperatorami to stały element działalności PROT. W roku 2015 zrealizowano 42 wizyty o różnorodnej tematyce, w których udział wzięło łącznie 122 dziennikarzy, 91 touroperatorów oraz 20 ekip telewizyjnych. Największą popularnością cieszyła się oferta miejska, kulturowa oraz premium regionu pomorskiego, w tym: golf, kulinaria, lifestyle, design, regionalizm etc.  Największe efekty medialne spodziewane są z Niemiec, Szwecji, Włoch, Ukrainy, Austrii oraz Polski, których to uczestnicy mieli okazje zwiedzić nie tylko tętniące wielkomiejskim życiem Trójmiasto ale również urokliwe zakątki regionu takie jak: Malbork, Słupsk z Ustką, Mierzeję Wiślaną, Kaszuby oraz Łebę. Spodziewany ekwiwalent medialny szacowany jest na 5 mln PLN, a zasięg oddziaływania nawet na kilkanaście mln odbiorców.

Wizyty studyjne to także integralny element szerszych działań promocyjnych regionu pomorskiego realizowanych na rynkach zagranicznych. Prym wiedzie rynek włoski, gdzie rozbudzenie zainteresowania poprzez udział regionu w Expo w Mediolanie poskutkowało realizacją wizyty dla 9 touroperatorów z Włoch: Rialto Viaggi, Abaco Viaggi, Alma Travel, Effatta Tour, Sunsplash Travel, Aurora Viaggi, Planetario Viagg, Scene del Mondo, Boscolo Tour. Region pomorski nie umknął uwadze również mediom włoskim, co przełożyło się na realizację 2 wizyt studyjnych, dla magazynu Nautica – najważniejszego magazynu dot. żeglugi na rynku włoskim, oraz lifestylowego magazynu "Io Donna" (1 000 000 czytelników) i dziennika "Corriere della Sera" (ponad 400 000 nakładu). Natomiast w ramach promocji na rynku szwedzkim zrealizowany został wyjazd studyjny do Pomorskiego dla 10 blogerek lifestylowych.  Wizyta była uzupełnieniem konkursu  Bloggbussen 2015 realizowanego we współpracy z przewoźnikiem Stena Line, który pozwolił szeroko zaistnieć z ofertą regionu w ramach szwedzkich blogów oraz kanałow social media prowadzonych przez uczestników konkursu.

Niezwykle efektywnym okazała się również druga edycja spotkania INcoming Poland Gdańsk&Pomorskie Region, w którym licznie uczestniczyli tour operatorzy i organizatorzy podróży reprezentujący rynek skandynawski i ukraiński. W gronie starannie wyselekcjonowanych przedstawicieli rynków priorytetowych dla pomorskiego nie zabrakło również firm z Niemiec, Austrii, Irlandii, Czech, Estonii, Włoch oraz  Wielkiej Brytanii.  W spotkaniu brał również udział  przedstawiciel jednego z największych tour operatorów z Japonii – H.I.S. W ramach spotkania zaproposzeni tour operatorzy wzieli również udział w tematycznych wizytach studyjnych w regionie pozwalające zaproszonym gościom na poznanie oferty turystycznej, jak i zaprezentowanie destynacji pod kątem przygotowania do obsługi gości zagranicznych. Program wycieczek zakładał prezentację oferty regionu pomorskiego  w czterech ujęciach: turystyki medycznej, wypoczynku i welness/spa, dzidzictwa kulturowego  i kulinariów oraz nowych inwestycji.

Dogodne połączenia lotnicze,  gościnność ale przede wszystkim wysoka jakość usług sprawiła, że regionem pomorskim zainteresował sie również The Times – jeden z najbardziej szanowanych tytułow w Wielkiej Brytanii (dzienny nakład to ponad 400 000 egzemplarzy, a dzienna srednia liczba czytelników to 1 100 000, rynkowa cena reklamy to 40 000 GBP). Dziennikarzy z Irlandii, Wielkiej Brytanii i Holandii niewątpliwie zainteresował również wątek turystyki golfowej, która stanowiła motyw przewodni działań promocyjno – komunikacyjnych realizowanych na tych rynkach.  Podczas trzech wizyt prezentowane były walory pół golfowych, jak i potencjał regionu pod kątem rozwoju tej dyscypliny, który swoje odzwierciedlenie znalazł w: Scottish Club Golfer (25000, wartość artykułu: 4000 euro), National Club Golfer (59 000, wartość artykułu: 6500 euro), Golf Punk (20 000, wartość artykułu: 3500 euro), The Golf Paper (45 000, wartość artykułu: 5000 euro).

Liczną grupę medialną stanowiły również ekipy telewizyjne, które uroki regionu pomorskiego  prezentowały na szklanym ekranie w Wielkiej Brytanii, Ukrainie, Włoszech, a także Chinach.  Angielska telewizja SKY TV emitująca program skierowany do miłośników piłki nożnej Soccer AM, dzięki niestandardowej realizacji, z pomorskim odcinkiem dotarła aż do 600 000 widzów. W ramach materiału zaprezentowano „chlubę piłkarską Gdańska” – stadion ENERGA GDAŃSK z najważniejszymi atrakcjami turystycznymi Gdańska i Sopotu. Pomorskie odwiedziła również reporterka jednego z najważniejszych programów włoskiej telewizji RAI - Falde di Kilimangiaro (2 000 000 oglądalności), gdzie zaprezentowała atrakcje turystyczne Gdańska, Sopotu, Gdyni oraz Kaszub. Natomiast wizyta studyjna 4 stacji Centralnej Telewizji Chińskiej w ramach programu „City to City” realizowanego w Gdańsku pozwoliła na zgromadzenie  przeszło  3 000 000 widzów !!

Ważnym elementem strategii promocji regionu pomorskiego jest również współpraca z mediami krajowymi, a w tym realizacja wizyt studyjnych ze strategicznych mediów i programów takich jak: „Dzień Dobry TVN” oraz magazynu turystycznego „Witaj w podróży”. TVN w ramach cyklu „Pora na Polskę”, tym razem Kuba Porada polecał atrakcje mierzei helskiej.  To już kolejna wizyta ekipy Porady na pomorzu, a program każdorazowo odnotował 1 200 000 milionów widzów. Natomiast wizyta studyjna  dziennikarza „Witaj w podróży” – magazynu skierowanego do miłośników podróżowania (20 000 nakładu) zainicjowała powstanie artykułu promującego turystykę kulinarną w regionie pomorskim. Warto także wspomnieć o projekcie „Motocyklowa Polska”, w ramach którego na kanale „Motowizja” zaprezentowano atrakcyjne miejsca na szlaku bursztynowym w Pomorskim docierając tym samym do 140 000 zmotoryzowanych widzów z całej Polski. Dużym oddźwiękiem na rynku mediów lifestylowych odbiła się kampania publicity „Pomorskie dla koneserów”, która adresowana była do osób, które w sezonie jesiennym poszukują wysokojakościowej oferty turystycznej. Elementem kampanii była organizacja media trip, który opierał się  wokół tematycznych wątków: Pomorskie dla koneserów relaksu, kultury i stylu, co miało odwzorowanie w zaproponowanych atrakcjach. W media trip wzięło udział 6 dziennikarzy z takich tytułów jak:  Zwierciadło (nakład: 662 200), KUKBUK (nakład: 210 000), Duży Format (nakład: 981 000), Shape (nakład: 199 000), Business Woman & Life (nakład: 135 000), Wysokie Obcasy (nakład: 571 000).

W liczbach: 

W roku 2015 Pomorskie odwiedzili dziennikarzy i touroperatorów z następujących krajów: 
Niemcy (37 osób), Belgia (8 osób), Rosja (2 osoby), Węgry (8 osób), Irlandia (4 osoby), UK (12 osób), USA (1 osoba), Włochy (23 osoby), Chiny (4 osoby), Dania (12 osób), Szwecja (35 osób), Polska (39 osób), Holandia (4 osoby), Finlandia (3 osoby), Hiszpania (1 osoba), Austria (17 osób), Ukraina (19 osób), Norwegia (1 osoba), Japonia (1 osoba), Estonia (1 osoba), Czechy (1 osoba).

Odwiedzili nas min. dziennikarze z następujących rynków i mediów:

UK
Magazyny drukowane:
The Times, w nakałdzie 400 000
Business Traveller Magazine w nakładzie 58 000
Bunkered w nakładzie 25 000
National Club Golfer w nakładzie 59 000
Golf Punk 2 nakładzie 20 000
The Golf Paper w nakładzie 45 000
Telewizje:
SKY TV, 600 000 oglądających

Szwecja
Magazyny drukowane:
MANN w nakładzie 15 000
FIRST CLASS MAGAZINE w nakładzie 15 000
SYDSVENSKAN w nakładzie 124 500
Svenska Dagbladet w nakładzie 364 000

Finlandia
Magazyny drukowane:
OPTIO w nakładzie 230 000

Dania
Magazyny drukowane:
Golfmagasinet w nakładzie 130 000
FDM Motor w nakładzie 462 000
Ekstra Bladet w nakładzie 139 000
JP Explorer w nakładzie 261 000
Nordjyske Stiftstidende w nakładzie 119 000
Jyske Vestkysten w nakładzie 169 000
Vejle Amts Folkeblad w nakładzie 50 000
Fyens Stiftstidende w nakładzie 121 000

Niemcy
Magazyny drukowane:
Magazyn Schwulissimo 2 nakładzie 122 000
dziennik Neues Deutschland w nakładzie 50 000
dziennik Badisches Tagblatt w nakładzie 50 000
dziennik Sächsische Zeitung
dziennik Freie Presse Chemnitz w nakładzie 350 000
dziennik Westdeutsche Allgemeine, w nakładzie 600 000
tygodnik Schleswig-Holstein am Sonntag w nakładzie 60 000
magazyn Skipper w nakładzie 25 000
Radio
Bayerische Rundfunk 200 000 słuchaczy

Belgia
Portale internetowe:
www.augoutdemma.be, 20 000 odwiedzających miesięcznie
Magazyny drukowane:
Le Temps de Vivre w nakładzie 9 500
Voyage2be w nakładzie 3 000
La Dernière Heure w nakładzie 7 500
Travalling News w nakładzie 10 000
Diplomatic World w nakładzie 15 000
Billund Magasin m.fl. w nakładzie 90 000

Holandia
Magazyny drukowane:
De Nederlandse Golfkrant w nakładzie 25 000

Włochy
Portale internetowe:
turistipercaso.it
www.piusanipiubelli.it
Magazyny drukowane:
dziennik "Corriere della Sera" w nakładzie 411 000
Io Donna w nakładzie 1 000 000
Capital w nakładzie 133 000
Style Piccoli w nakładzie 150 000
Itinerari e Luoghi  w nakładzie 60 000
Magazyn Nautica w nakładzie 26 000
Telewizje:
RAI 3, 2 000 000 oglądających

Hiszpania
Radio:
Viajar es un placer

Rosja
Magazyny drukowane:
Rossijskaja Gazeta w nakładzie 278 000
Telewizje:
Kaskad, 600 000 oglądających

Ukraina
Telewizje:
TV 1+1

Chiny
Telewizje:
CCTV, 3 000 000 oglądalności

Dostępnych jest już część efektów z powyższych wizyt studyjnych, z którymi można zapoznać się na stronie www.prot.gda.pl w zakładce wizyty studyjne – efekty wizyt studyjnych.  Kolejne sukcesywnie powstają.