Designersko, kulinarnie, kulturalnie i golfowo podczas wizyt studyjnych w roku 2014

15.12.2014

Pomorskie ma wiele do zaoferowania i co do tego nie ma żadnych wątpliwości jednak rok 2014 należał przede wszystkim do: designu, kulinariów, kultury oraz golfa. Odbyło się 50 wizyt studyjnych, w których udział wzięło łącznie 305 dziennikarzy, touroperatorów oraz przedstawicieli ekip telewizyjnych. Najbardziej licznymi destynacjami odwiedzającymi region pomorski okazały się: Niemcy, Szwajcaria, Szwecja, Irlandia, Anglia, Włochy oraz Japonia. Wizyty studyjne dotyczyły zarówno regionu (Malbork, Słupsk, Mierzeja Wiślana, Kaszuby) jak i Trójmiasta. Łączny ekwiwalent medialny zrealizowanych wizyt studyjnych szacowany jest na 5 000 000 złotych.

A wszystko zaczęło się od bursztynu, który inspirując polskich artystów-bursztynników stał się synonimem nowoczesnej designerskiej biżuterii, a tym samym motywem niebanalnych ofert dla turystów. Dlatego podążając szlakiem bursztynowym zorganizowano dwie wizyty studyjne dla dziennikarzy i blogerów, w ramach projektu „Pomorski Szlak Bursztynowy - kampania promocyjna dziedzictwa bursztynowego jako wielopłaszczyznowej oferty turystycznej”, na który Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna otrzymała dofinansowanie ze środków RPO 2007-2013. Efekty medialne nie zawiodły, 632 tys. złotych, jako ekwiwalent reklamowy z już opublikowanych artykułów/relacji min. w jestkultura.pl (55 000 unikalnych użytkowników miesięcznie, 15 652 fanów na fb), stayfly.pl (30 000 unikalnych użytkowników miesięcznie, 5 533 fanów na fb), oldfashionedgirl.pl (30 000 unikalnych użytkowników, 1 500 fanów na fb), CharlizeMystery.com (120 000 unikalnych użytkowników, 33 400 fanów na fb), StyleDigger.com (140 000 unikalnych użytkowników, 24 139 fanów na fb), 484 tys. unikalnych użytkowników śledzących relację na blogach oraz 12 tys. „polubieni” w mediach społecznościach w ramach relacji „live” podczas wizyty studyjnej. Kampania jest szczególnie ważna z uwagi na popularność polskiej blogosfery, która wciąż rośnie w siłę i jest jednym z najefektywniejszych narzędzi promocyjnych. Blogerzy stają się liderami opinii, wpływają na trendy i docierając tym samym do szerokiego grona odbiorców. 

Było też smacznie, czego dowodem są trzy wizyty mediów kulinarnych: „Rybka lubi pływać nocą” dedykowana polskich dziennikarzom, podczas „Slow Food Festival” dla skandynawskich blogerów oraz „Smaki Polski na Pomorzu”, w której uczestnikami byli reprezentanci mediów z Hiszpanii i Włoch. Powyższe wizyty pozwoliły na zainteresowanie kluczowych mediów lokalną ofertą kulinarną regionu pomorskiego. Dziennikarze mieli okazję nie tylko skosztować lokalnych specjałów, ale także wziąć udział w specjalnie przygotowanych atrakcjach kulinarnych, co zostało docenione w publikacjach, w tym: media hiszpańskie: hola.com (9 925 674 unikalnych użytkowników, 82 005 440 odsłon) oraz diario de Gastronomia.com (157 290 unikalnych użytkowników, 722 937 odsłon), media włoskie: Dziennik La Stampa (293 648 nakładu), Italia a Tavola (60 000 nakładu), metegustose4u.it (50 000 unikalnych użytkowników),media polskie: Food Service (9 000 nakładu), Food&Friends (30 000 nakładu), Kukbuk (40 000 nakładu), blogerzy szwedzcy: Made by Mary (2 032 odwiedzających dziennie), Spot and Tell (3 067 odwiedzających dziennie), kinnasblogg (3 987 odwiedzających dziennie).

Nie obyło się bez wielkich wydarzeń kulturalnych (Feta, Festwial Szekspirowski, Jarmark Dominikański, Redbull AirRace) i nowych inwestycji takich jak: Europejskie Centrum Solidarności oraz Gdański Teatr Szekspirowski, które były ważnym motywem wizyt studyjnych dla dziennikarzy z kluczowych mediów włoskich. Efekty z wizyt zaprezentowane zostały min. w takich mediach jak: Intimità (tygodnik  dla kobiet i rodzin o nakładzie 880 000 miesiecznie), Lsd Magazine (lifestylowy magazyn online, uznany za jeden z najlepszych magazynów przez Giornalisti Italiani Stampa Turistica – Italian Journalists Touristic Press odwiedzany przez 200 000 użytkowników miesięcznie), Marketing Journal (40 000 nakładu), On The Road (magazyn skierowany do turystów o nakładzie 100 000 miesięcznie), unadonna.it (lifestylowy portal internetowy o 1 000 000 unikalnych użytkowników).

Natomiast dla dziennikarzy z Irlandii i Wielkiej Brytanii niewątpliwie tematem pożądanym na Pomorzu stał się golf. Podczas czterech wizyt prezentowane były walory pól golfowych, które znalazły swoje odzwierciedlenie w publikacjach medialnych w takich tytułach jak: Sunday Independent (229 00 nakładu, wartość publikacji 42 170£), Irish Independent online (9 200 000 unikalnych użytkowników, wartość publikacji 36 000£), Sunday World (40 000 nakładu, wartość publikacji: 30 520£). Wartość wszystkich publikacji golfowych zrealizowanych po wizytach studyjnych na Pomorzu opiewa na 143 890£.

Liczną grupę studyjną stanowiły również ekipy telewizyjne, które prezentowały uroki regionu pomorskiego na szklanym ekranie w Finlandii, Francji, Szwecji, Japonii oraz w Chinach. Francuska telewizja  France 2 z turystycznym programem „C’est au Programme” dotarła do 80 000 widzów. Telewizja Meter Television z Finlandii doceniając potencjał regionu pomorskiego nakręciła odcinki finałowe do szwedzkiego reality show „Mamma söker, który przyciąga co roku kilkumilionową widownię. Natomiast wizyta studyjna japońskiej stacji telewizyjnej BS Fuji pozwoliła na prezentację regionu pomorskiego w programie podróżniczym „World Tour Perfect Map” docierając do 38 mln. domostw na terenie całej Japonii.

Ważnym elementem strategii promocji regionu pomorskiego jest również współpraca z mediami krajowymi, a w tym realizacja wizyt studyjnych ze strategicznych mediów takich jak: „Dzień Dobry TVN” oraz magazyn „W podróży”. TVN w ramach cyklu „Pora na Polskę” prowadzonego przez dziennikarza Kubę Porada zaprezentował atrakcję Gdańska i Kaszub. Program każdorazowo odnotował 1 200 000 milionów widzów krajowych. Natomiast wizyta studyjna  dziennikarzy „W podróży” (35 000 nakładu, wartość publikacji: 20 000 zł) zainicjowała powstanie 4 stronnicowego artykułu ukazującego ofertę prestiż regionu pomorskiego poza sezonem turystycznym.

Podsumowując, w roku 2014 Pomorskie odwiedzili dziennikarzy i touroperatorów z następujących krajów:  Niemcy (2 osoby), Szwecja (4), Niemcy (1), Niemcy (7), Włochy (2), Szwecja (13), Niemcy (2), UK (1), Szwecja (4), UK (2), Hiszpania (5), Polska (20), Francja (2), Polska (14), Szwecja (8),  Węgry (6),  Szwajcaria (9), Irlandia (6), Szwajcaria (5), Włochy (1), UK (1), Włochy (26), Włochy (3), Szwajcaria (3), Włochy (4), Chiny (1), Finlandia (4), Szwecja (12), Polska (10), Włochy (2), Japonia (3), Włochy (3), Hiszpania (2), UK (5), Węgry (10), Francja (1), Polska (6), Francja (2), UK (6), Polska (14), Japonia (7), Korea (5), Polska (3), Irlandia (2), UK (3), Polska (5), Polska (7), Polska (30), Chiny (3), Rosja(4), Polska (4). Odwiedzili nas min. dziennikarze z następujących mediów: Himmelblau, Spa Insite, Travel Magazine, Antwerpen (Niemcy), Il Tourista.info (Włochy), Didier REGNER – wartość reportażu 72 000 Euro (Francja), King Goya (UK), VIAJEROS, Wish Magazine, Salta Conmigo, Race, Q Travel  o łącznym nakładzie 100 000 (Hiszpania), Golf Europeen i Golf Magazine (Francja), TVN (Polska), media kulinarne: Food Service, Food&Friends, SmakLick, KUKBUK (Polska), szwedzkie media kulinarne:  Magdalena Mecweld, TONE RÖRSETH, Thomas Madsen, Lars Collin, Maria Strömberg, Agnieszka Baltyn, Kinna Jonsson, Michael Krantz, The Times (UK), Il Sole 24 Ore, Una Donna, Intimita, Carnet de Notes (Włochy), chińska pisarka Du Jing, telewizja z Finlandii GoGolffi, telewizja japońska  BS Fuji – 38 mln oglądalności, LE PARISIEN Aujourd’hui en France MAGAZINE o nakładzie 453 833/2 519 000 czytelników (Francja),  magazyn W podróży (Polska), Grands Reportages o nakładzie 43 098 oraz Ateliers d’art o nakładzie 10 500 (Francja), GOLF REVIEV (Irlandia).

Dostępnych jest już część efektów z powyższych wizyt studyjnych, z którymi można zapoznać się na stronie www.prot.gda.pl w zakładce wizyty studyjne – efekty wizyt studyjnych.  Kolejne sukcesywnie powstają.